Berlin - resan hit och dag 1

Resan hit i måndagskväll gick bra, trots att flyget blev en timme försenat på grund av snöfall och kraftiga vindar vid Arlanda. Vi tog en taxi direkt till hotellet (eller lägenheten) och gick sedan och köpte frukost och kvällsfika innan vi trötta somnade (jag i vad som måste vara världens hårdaste bäddsoffa).

Igår gick vi väldigt mycket. Vi började med att gå åt helt fel håll och hamnade vid en del av Berlinmuren som är ett monument till minne av de som föll offer för muren. Vi strosade sedan vidare till Brandenburgen tor och sedan monumentet för förintelsens offer. Sedan begav sig vår upptäcksfärd sig vidare mot Hitlers bunker (som inte existerar längre utan är en tråkig hederlig parkeringsplats) och sedan vidare mot Checkpoins Charlie (där vi besökte resans första museum). Efter en god lunch bestående av Döner kebab så traskade vi vidare i kylan (för det var jävligt kallt igår, trots sol!) traskade vi till Bebelplatz (där nazisterna den 10 maj 1833 hade ett bokbål där över 20 000 böcker skrivna av huvudsakligen av judiska författare brändes). Efter en kort stund inne i katedralen precis vid torget så tog vi oss en fika. Dock började tröttheten komma ikapp oss så vi började traska tillbaka mot lägenheten. Dock hann vi besöka en julmarknad och köpa mat på vägen. Kvällen spenderades med hemmalagad middag och kortspel.

Låter bilderna från tisdagen tala för sig själva! :)