Alice

Framme på Rhodos
Hej på er!

Nu är vi på vårt sista stopp av denna resa, nämligen Rhodos! Efter en lång väntan i Fira, Santorini, tog vi lokalbussen ner till hamnen. Efter någon timme kom båten som vi skulle med. Väl på båten hittade vi fyra fotöljer som fick agera sängar. Kröp ihop och gjorde det bästa av saken. Sov ganska mycket, vaknade till när dom ropade ut något ohörbart på grekiska och sedan när de la till på ön Kos. Vi vaknade till på riktigt vid åtta på morgonen och då var det ca en timme kvar.

God morgon!

"Frukost" på båten

Vi var inte så pigga...

Rhodos hamn var inte som de andra hamnarna vi varit till. Inga tydliga skyltar eller några som frågar om vi vill hyra rum (en man som troligtvis kom från Storbritannien frågade om vi behövde boende), så vi följde alla andra och hamnade vid en busshållplats med bara en skylt som det stod "Bus Stop" på, inga tidtabeller eller liknande fanns (jo en "soffa"). Vi frågade en man som förklarade att vi var tvungna att gå till  bussterminalen (dock inte stor) inne i stan. Vi gick dit och tog bussen till Faliraki där vi nu bor. Busschaufförerna är något av de otrevligaste människor jag träffat. Inte villiga att förklara eller hjälpa till och blir arga och irriterade när man frågar om hjälp. Man vill bara säga till på skarpen att vi inte förstår språket och att vi inte vill gå av fel och hamna mitt ute i ingenstans. Vi kom, med väldig tur när vi gissade oss till vår hållplats, fram hit till hotellet vid 11:30 (?) igår. Vi installerade oss på rummet och begav oss till stranden för frukost/lunch. Gick till en restaurang där de glömde bort vår beställning ett tag men till slut fick vi vår mat (efter lång väntan!). Sedan blev det en dag på stranden följt av middag och rundvandring för att se oss omkring (det är typ dött här på dagarna!). Men faliraki är lugnt på dagarna med barnfamiljer och annat folk. På kvällarna/ nätterna öppnar ett flertal barer och bargatan vaknar till liv och då blir det livat.

Middag

Redo för minigolf!

Kvällens vinnare! Jag skyller på de extremt dåliga banorna!!!

Kvällen avslutades med drinkar
"Mellanlandning"
Hejsan!

Nu är vi åter igen på den fina ön Santorini. Lite jobbigt men vi överlever, vi sitter nämligen utanför en lunchrestaurang som vi åt på när vi var här på ön senast och har kvar deras lösenord till deras WiFi (mohahaha!).

Resan från Naxos gick bra, Dick satt det ett gäng personer på båten och snackade så jävla högt så att man typ fick ont i huvudet... Men vi överlevde och sitter här på torget i Fira. Vi missade att vi kunde lämna bagaget i hamnen så nu släpar vi runt på våra väskor, kul... Men så kan det gå! Det som är mest synd är att vi missar en dag men det får vi stå ut med! Vi är nöjda då vi har fått i oss Greek Frozen Yogurt med topping!

Hej båten! Hejdå Naxos!

Bussen tillbaka till hamnen går 23:30 och båten går 00:50. Vi hoppas att tiden går fort!
Naxosäventyr
Igår körde vi på att ha en liten äventyrsdag! Vi tog moppen vi hyrt och åkte iväg mot byn Chalki som ligger typ mitt på ön. Efter lite upp och ner och svängar hit och dit, en fråga här och där om var vi var och sen var vi framme parkerade moppen på en parkering längre bort och knallade in i byn. En äldre kvinna hälsade på oss och berättade vad som fanns (butiker, caféer osv.) och vi gick runt och kollade läget innan vi gick till ett café som såg trevligt ut! Vi gick även till en gammal (!) kyrka och jag köpte även en typisk grekisk tygväska av den äldre kvinnan.

Den gamla kyrkan!

Byn Chalki (eller på grekiska: Halki) var väldigt liten men också väldigt fin och mysig. Rekommenderar att man stanna till om man är i krokarna!

Efter besöket tog vi moppen och åkte tillbaka mot Chora för lunch. På vägen stannade vi till på Dimitrios Tempel (tror jag att det hette). Gamla orörda stenar <3

Sedan blev det lunch och frozen yoghurt innan vi besökte ännu en gammal sten i hamnen. På kvällen blev det drinkar och middag på stranden här i Agia Anna där vi bor.

Många bilder är som sagt på systemkameran så ni går se dessa när jag är i Sverige igen!